Formex augusti 2025 – 65 år av form, färg och funktion

    Formex i augusti markerar mässans 65-årsjubileum och samlar utställare och inköpare från hela Norden. Temat för årets upplaga är Eklektisk Maximalism, med fokus på oväntade kombinationer, personliga uttryck och mixen mellan färg, mönster och material.



    Produktområden

    Formex är uppdelad i tydliga områden för att underlätta orientering på plats:
    • Green Living – växter, krukor, trädgård och hållbar miljö
    • Craft & Decoration – hantverk, säsongsdekoration, material
    • Gift & Lifestyle – gåvor, doft, böcker, wellness och livsstilsprodukter
    • Interior & Design – möbler, belysning och inredningsdetaljer
    • Fashion & Accessories – textilier, smycken, väskor och kläder
    • Kids & Toys – barnrumsinredning, leksaker och babyprodukter
       

    Trendutställningen 

    Den centrala trendutställningen är formgiven av Jan Rundgren och visas på entrétorget. Här presenteras säsongens färger, material och uttryck i ett format som fungerar både som inspiration och vägledning för butikens uttryck och säsongsanpassning.
     

    Design Talents

    I Design Talents lyfts nya formgivare fram med produkter i mindre serier – ofta handgjorda föremål i keramik, trä eller textil. Ett perfekt ställe att fånga upp produkter som inte kommer finnas i ett begränsat antal butiker.
     

    Things I Love Parade 

    Här presenteras ett urval favoriter från mässgolvet, utvalda av branschprofiler och stylister. Utställningen fungerar som ett snabbt svep över det som sticker ut, vilket kan spara tid för dig som besöker mässan med begränsat schema.
     

    Föreläsningar 

    • Trendspaning höst/vinter 2025/2026
      Stefan ”Trendstefan” Nilsson
      Aktuella färger, former och uttryck med konkret koppling till butiksmiljö, dekoration och stämningar.
    • Färgernas påverkan i butiksmiljö
      Birgit Torkildsby, kulörchef Jotun
      Hur kulörer påverkar känslor och hur de kan användas för att förstärka upplevelsen av en miljö.
    • Hur färgval påverkar oss människor
      Nina Klæboe Mørkve, global färgexpert Jotun
      En fördjupning i färgpsykologi med fokus på hur olika nyanser påverkar vårt humör, våra beslut och hur vi upplever miljöer.
    • Från rädsla till inspiration i färgval
      Cissi Åhlén
      Om att våga släppa det trygga och neutrala, och använda färg för att skapa starkare uttryck i butik och hem.
    • Lita på din formkänsla – snyggt är inte alltid vacker
      Petra Tungården
      Att skapa med intuition snarare än regler – om att bygga miljöer och uttryck som känns, snarare än bara ser bra ut.
    • Skyltfönstret – butikens viktigaste marknadsföringsyta
      Formex team
      Konkreta tips för hur du bygger ett skyltfönster som väcker uppmärksamhet, förmedlar känsla och stärker butikens profil.
     


    Sustainability Walk – med Maria Soxbo

    För den som är nyfiken på leverantörer med hållbarhetsfokus arrangeras en guidad visning genom mässhallarna, där utställare som arbetar med klimat och etik lyfts fram. Visningen leds av Maria Soxbo, journalist och hållbarhetsprofil, som valt ut aktörer med tydligt hållbarhetsarbete – både när det gäller materialval och affärsmetoder.
     

    Presentgrossisternas Företagarförening

    Vi förenklar ditt företagande!



    Vi på PUFF arbetar med svenska grossistföretag och tillverkare för att kunna skapa en stark förhandlingspartner när avtal ska slutas. Vi består idag av cirka 800 medlemmar runt om i sverige.

    Bli medlem hos oss du med!

    Bli medlem